Mencari Redha Ilahi

Redha Ilahi- Nikmat Tertinggi.

SABAR, SIFAT MUKMIN.

“Hurm.. Petang ni layan Avatar (siri karton yag disiarkan oleh Nickleodeon) pun layan gak ni..” terlintas di hati saya. Lalu, tengahari itu, sesudah pulang dari kuliah, saya ke bilik Hafiz, kawan serumah untuk meminjam DVD Avatar miliknya. Kerana dia tiada dirumah, saya meminta izin dari dia melalui henset. Dalam masa yang sama, Rashid sedang menonton TV di ruang tamu rumah kos (asrama dlm Bahasa Indonesia) kami. Oleh kerana DVD itu tidak dapat dimainkan di laptop saya, saya mencuba pada laptop Hafiz kerana sebelumnya, DVD itu dapat ditonton menggunakan laptopnya.

Kerana minat sangat dengan Avatar, saya sanggup menunggu dan mencuba beberapa kali walaupun DVD itu tak dapat dimainkan. Setelah penat mencuba, akhirnya saya pasrah dan keluar dari bilik hafiz. Semasa membuka pintu bilik Hafiz, saya ternampak Rashid berjalan ke arah saya, dan seorang lelaki yang tak saya kenali sedang duduk di sofa ruang tamu.

Saya bertanya “Sape tu Rosid?”. Rashid menjawab, “Tak tau sape, diorang masuk tibe-tibe, pastu mintak nak pinjam pen. Ade dua orang”. Tedetik di hati saya, “Eh, die ni macam nak mencuri jer”. Mata saye meliar mencari dimanakah seorang lagi Hamba Allah yang Rashid maksudkan. Apabila sedar akan kehadiran saya, lelaki Indonesia yang duduk di sofa datang dengan gelabahnya menghampiri kami dan bercakap dengan nada yang perlahan dan sangat ‘lemah lembut’ sehingga kami tidak dapat mendengar dengan jelas apa yang diperkatakan. Saya dan Rashid menumpukan perhatian kami pada butir percakapan dia.

Tiba-tiba, saya ternampak sahabat si ‘lemah lembut’ ini berjalan dengan tergesa-gesa keluar dari arah bilik saya yang pintunya terlindung disebalik dinding, menuju pintu rumah kami. Lalu si ‘lembut’ ini meminta izin untuk keluar dan memberi alasan mereka akan datang esok. Lalu mereke menaiki motor Honda-Supra X 125 meninggalkan kami yang masih dalam keadaan terpinga-pinga dan ‘blur’. Saya bertanya pada Rashid, “Rosid, yang sorang lagi tu masuk bilik aku ke?”. “Tak, tadi dia tak masuk”, jawab Rashid. Jadi, saya beranggapan bahawa mereka hendak mencuri, tapi apabila mereka menyedari Rashid tidak kesorangan di rumah, mereka membatalkan niat dan meninggalkan rumah kami.

Selepas sekitar 10 minit berlalu, baru saya sedar yang henset Sony Ericsson W700i saya sudah tidak dapat dikesan. Saya cuba miss call beberapa kali dan panggilan saya di’riject’. Barulah saya sedar bahawa sebenarnya mereka lari bukan kerana takut terkantoi, tapi lari kerana sudah mendapat habuan.

Sedih, Sifat Manusia.

Sebagai manusia yang lemah, saya akui bahawa saya tidak boleh lari dari perasaan sedih kerana kehilangan sesuatu yang saya sayangi, kerana Allah SWT mencipta manusia dan disertakan bersama manusia itu akal, nafsu dan perasaan. MasyaAllah! Sungguh hebat ciptaan Allah. Kehebatan Allah bukan sahaja pada penciptaan jasad manusia, tetapi penciptaan perasaan manusia sahaja sudah cukup membuktikan kekuasaan dan kehebatan Allah. Allah mencipta pelbagai perasaan pada manusia; ada ceria,gembira dan bahagia, tidak lupa juga sedih,derita dan sengsara.

Tetapi, sebagai hamba Allah yang beriman, manusia tidak boleh membiarkan dirinya dikuasai dan dipengaruhi oleh perasaannya. Sebagai contoh, Islam melarang ummatnya meraung-raung dan meratapi kematian! Ini kerana, orang yang meratapi pemergian orang yang dikasihinya itu, seolah-olah tidak redha dengan ketetapan Allah SWT. Akan tetapi, menangisi kematian ahli keluarga tidak dilarang oleh Islam, kerana Islam memahami fitrah dan lumrah manusia.

Sabar, Sifat Mukmin.

Sabar merupakan cabang utama dalam tazkiyatun nafs (melawan nafsu), dimana dengan cara mujahadah melawan nafsu, akan meningkkatkan tahap keimanan seseorang. Dengan sabar juga dapat membuktikan bahawa seseorang itu benar-benar beriman atau tidak. Hal ini diceritakan Allah SWT di dalam al-Qur’an :

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji?”(Surah al-‘Ankabut, ayat 2)

Di dalam kitab ‘Mukasyafah al-Qulub’, Imam al-Ghazali rahimahu Allah membahagikan sabar dibahagikan kepada 3 bahagian.

  1. Pertama, SABAR dalam melaksanakan perintah Allah (taat). Barang siapa sabar dalam mentaati perintah Allah SWT, maka pada hari Kiamat Allah akan memberinya 300 darjat di syurga. Tiap-tiap darjat itu berjarak antara langit dan bumi.
  2. Kedua, SABAR dalam meninggalkan larangan-larangan Allah. Barang siapa sabar dalam meninggalkan larangan-larangan Allah SWT, maka pada hari Kiamat Allah akan memberinya 600 darjat. Tiap-tiap darjat itu berjarak antara langit ke tujuh dan bumi bumi ke tujuh.
  3. Ketiga, SABAR ketika mendapat bencana. Adapun orang yang sabar atas bencana dan musibah, maka pada hari Kiamat Allah akan memberikan kepadanya 700 darjat di syurga. Tiap-tipa darjat antara Arasy dan Tsura.

Dugaan dan KetentuanNya.

Allah SWT berfirman di dalam surah al-Furqan, ayat 20 yang bermaksud :

.... dan Kami jadikan sebahagian dari kamu sebagai ujian dan cubaan bagi sebahagian yang lain,...”

Maka, memang sepatutnya kita diuji dengan pelbagai ujian, kerana itulah hakikat hamba. Allah SWT berfirman di dalam surah al-Baqarah, ayat 155 yang bermaksud :

Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman ........

Saya mencadangkan saudara dan saudari untuk membaca artikel tulisan Ustaz Hasrizal yang bertajuk “Kamu Sentiasa Layak Diuji”.

Ulama’ membahagikan bencana dan musibah kepada tiga bahagian:

  1. Sebagai UJIAN.
  2. Sebagai PERINGATAN
  3. Sebagai AZAB.

Pertama, sesuatu keburukan yang terjadi kepada seseorang dikategorikan sebagai UJIAN dari Allah SWT apabila berlaku sesuatu yang buruk tehadap seorang yang beriman, sentiasa berbuat dan mengajak kepada yang makruf serta meninggal dan mencegah kepada kemungkaran. Maka, perkara buruk ini dikelaskan sebagai Ujian dari Allah SWT untuk menguji tahap keimanan si hamba ini bertepatan dengan firman Allah SWT yang bermaksud :

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji?” (Surah al-‘Ankabut, ayat 2)

Sebagai contoh yang paling tepat ialah fitnah yang dikenakan kepada Fahri, hero dalam novel Ayat-Ayat Cinta karya Habiburrahman El Shirazy.

Kedua, sesuatu keburukan itu dikatakan sebagai suatu PERINGATAN dari Allah SWT, apabila keburukan itu menimpa seseorang yang mentaati perintah Allah SWT tetapi, kadang kala dia melakukan dosa. Lalu, Allah datangkan keburukan kepadanya sebagai peringatan di atas dosa yang dia lakukan.

Sebagai contoh, seorang hamba Allah yang taat, baru membeli sehelai baju yang cantik. Memang fitrah manusia mahukan yang cantik, maka tidak salah dia membeli dan memakainya. Akan tetapi, apabila hamba Allah ini memakai baju itu, timbul perasaan bangga dan riak di dalam hatinya, dan ditambah pula dengan sahabat-sahabatnya yang berkata, “Pergh.. Lawa sey baju kau. Mane kau beli? Mesti mahal baju ni.”

Suatu hari, ketika hamba Allah ini sedang men’strerika’kan (ni saya pn x pasti btoi ka x perkataan ni) baju kesayangannya, dia tidak sedar yang sterika yang digunakan terlalu panas, lalu akhirnya berlubanglah baju kesayangannya itu. Tetapi kerana keimanan yang masih ada di dalam hatinya, dia sedar bahawa ini adalah peringatan dari Allah SWT kepadanya di atas kesalahan dan dosa yang dia lakukan.

Dan yang ketiga, keburukan yang berlaku kepada seseorang dikategorikan sebagai AZAB Allah SWT apabila keburukan itu menimpa kepada seseorang yang kaki maksiat dan sentiasa ingkar kepada perintah dan larangan Allah. Maka, keburukan ini dianggap bala dan azab dari Allah SWT.

Musibah, Rela Dan Sabar.

Junaid al-Baghdadi RA berkata : “ Bala merupakan pelita bagi orang arif, menyedarkan orang murtad, memperbaiki orang mukmin dan menghancurkan orang yang lengah (lupa). Tidak seorangpun akan mendapat manisnya iman sebelum dia ditimpa bala, rela dan sabar.

Telah berkata Adl Dlahak RA: “ Barang siapa tidak diuji antara tiap-tiap 40 hari dengan suatu bala, kedukaan atau musibah, maka tiada kebaikan baginya di sisi Allah SWT.

Ibnu Aththok berkata : “ Akan terbukti keteguhan dan kebohongan seseorang hamba sewaktu berlakunya bencana mahupun kemakmuran. Barangsiapa bersyukur di saat makmur, tetapi mengeluh bila ditimpa bencana, jelas dia orang yang dusta.

Maka, saya menyeru sahabat-sahabat dan diri saya sendiri terutamanya, untuk mendidik hati kita agar bersabar dalam apa jua keadaan. Kerana, sifat sabar adalah asbab kepada meningkatnya iman dan bertepatan dengan hadis Nabi Muhammad SAW, “ Sabar itu separuh dari Iman”. ("al-shabru nishful iimaan")

Allah SWT berfirman di dalam Hadis Qudsi :

“ Barangsiapa tidak rela dengan keputusanKu dan tidak syukur pula dengan pemberianKu, hendaklah dia mencari Tuhan Selain Aku!”.

Wallahualam.



ibnu zukefeli

18 Muharam 1430
Masjid Dakwah USU,
Medan, Indonesia.

Iklan

Iklan
Kami mengedarkan sarung kaki muslimat dengan pelbagai produk yang inovatif. Produk terbaru sekarang ini ialah sarung kaki wudhu. Pada saat ini, sarung kaki wudhu mendapat sambutan yang sangat luar biasa di pasaran Indonesia, Malaysia, Singapura dan Brunei. Selain itu kami juga menyediakan sarung kaki ibu jari. Sarung kaki ini memudahkan muslimat untuk memakai selipar . Untuk maklumat lanjut, sila klik gambar di atas.

Medan, Indonesia

Malaysia

Kun 'Aliman

Download Audio Kuliah

Renungan

Rasulullah SAW bersabda
"Dunia itu mencari dan dicari. Pencari Akhirat akan dicari dunia, sehingga di situ sempurnalah rezekinya. Sedangkan pencari dunia akan dicari Akhirat, sehingga maut datang mencengkam lehernya."

About Me

My photo
Alhamdulillah... segala puji hanya layak untuk Allah SWT, Tuhan sekalian alam.. Allah kurniakan ilham kepada ana untuk menulis di blog ni.. dan ana harap dengan blog ini, ana dapat mencari keredhaan Tuhan Ar-Rahman. ameen..

Asmaul Husna