Mencari Redha Ilahi

Redha Ilahi- Nikmat Tertinggi.

SEJARAH HITAM ISLAM - PERANG SIFFIN. (Part 2)

Sebelum Saidina Uthman Bin Affan dibunuh, dia sempat membaca surah-surah dari al-Qur’an. Dan riwayat menyatakan Saidina Uthman mati dibunuh dalam keadaan sedang membaca al-Qur’an. Baju yang dipakai oleh Saidina Uthman semasa dia dibunuh dan jari-jari isteri Saidina Uthman yang putus akibat ditetak oleh pemberontak semasa mempertahankannya dibawa oleh seorang sahabat Nabi SAW yang bernama Nu’man bin Basyir ke Syam dan dipersembahkan kepada Gabenor Syam. Ketika itu, posisi Gabenor Syam dipegang oleh Muawiyyah bin Abi Sufian, yang juga merupakan sepupu kepada Saidina Uthman bin Affan.

Kemudian, Muawiyyah meletakkan baju yang berdarah dan jari-jari isteri Saidina Uthman tadi di atas mimbar masjid supaya dapat dilihat oleh penduduk Syam. Melihat keadaan ini, semua penduduk Syam menangis mengenangkan peristiwa pembunuhan Saidina Uthman. Lalu, penduduk Syam yang tidak berpuas hati menggesa Khalifah mengambil tindakan Qisas terhadap pembunuh Saidina Uthman.

Ketika itu, posisi khalifah yang kosong diganti oleh Saidina Ali bin Abi Thalib Kamarallahu Wajhah. Apabila Saidina Ali diangkat menjadi khalifah, dia dituduh lambat mengambil tindakan terhadap pemberontak yang membunuh Saidina Uthman, sehingga riwayat mengatakan bahawa setelah lapan bulan berlalu, Khalifah masih belum mengambil tindakan.

Namun, hakikatnya bukan begitu. Saidina Ali bukanlah tidak mahu bertindak, tetapi dia berijtihad bahawa tindakan yang akan diambil tidak boleh dilakukan dengan tergesa-gesa dan ijtihadnya ini bersandarkan kepada sabda Rasulullah SAW yang berbunyi :
“Gopoh-gapah (tergesa-gesa) itu dari syaitan, dan tenang itu dari Allah”.

Saidina Ali tidak mahu terjadi kesilapan dalam menjatuhkan hukuman. Maka siasatan yang teliti perlu dijalankan. Selain itu, Saidina Ali juga memerlukan masa untuk memahami urusan pentadbiran yang baru dipegangnya.

Tetapi, situasi ini telah dimanipulasi oleh Abdullah bin Tsaba’. Dia menyebarkan fitnah di kalangan penduduk Syam mengatakan bahawa Saidina Ali Bin Abi Thalib bersubahat di dalam peristiwa pembunuhan Saidina Uthman. Oleh kerana itu, dia berlengah-lengah dalam mengambil tindakan terhadap pembunuh Saidina Uthman.

Di Madinah pula, timbul cerita mengatakan bahawa Muawiyah dan penduduk Syam tidak mahu membai‘ah dan mengakui Saidina Ali Karamalluwajhah sebagai Khalifah. Apabila keadaan semakin tegang, tampil dua sahabat Nabi SAW untuk meredakan keadaan. Sahabat tersebut ialah Abu Umamah al-Bahili dan Abu Dharda RA. Mereka berdua pergi ke Syam untuk bertemu dengan Muawiyah.

Setibanya mereka di hadapan Muawiyah, mereka pun berkata, “Wahai Muawiyah.. Mengapakah kamu tidak mahu bai‘ah dan mengakui Saidina Ali sebagai Khalifah yang ke-empat? Lupakah kamu tentang siapakah Saidina Ali itu? Bukankah kamu tahu bahawa Ali Bin Abi Thalib merupakan orang yang terawal memeluk Islam, lebih awal dari kamu dan dan lebih awal dari bapak kamu memeluk Islam. Adakah kamu lupa bahawa Saidina Ali itu merupakan sepupu dan juga menantu kepada Nabi SAW?”

“Wahai Muawiyah.. jangan kamu lupa siapa sebenarnya Saidina Ali, dan dengan segala keistimewaan yang ada pada dia, sesungguhnya dia layak untuk menjadi Khalifah. Maka kenapa kamu tidak mahu bai‘ah kepadanya?”

Mendengarkan pertanyaan dari sahabatnya itu, lalu Muawiyah menjawab: “Janganlah kamu salah faham. Sesungguhnya, aku bukan tidak mengakui Saidina Ali sebagai Khalifah. Sememangnya dia layak menjadi khalifah dan sememangnya aku tidak layak. Tetapi, aku tidak puas hati kerana dia tidak mengambil tindakan terhadap pembunuh Saidina Uthman. Aku tidak berpuas hati pembunuh Uthman dibiarkan bebas. Aku berijtihad bahawa hukuman Qisas mesti dijatuhkan kerana orang ini telah membunuh Uthman. Aku mahukan ini bukan kerana Uthman sepupu aku, tetapi Uthman itu seorang yang baik dan dia tidak patut dibunuh”.

Namun jawapan yang diberikan tidak mampu menenangkan keadaan. Fitnah dan khabar angin terus menular. Akhirnya, apabila mendengar bahawa Muawiyah tidak mahu membai‘ah kepadanya, lalu Saidina Ali bersama dengan angkatan perang yang terdiri daripada 150,000 orang tentera menuju ke Syam.

Setelah menerima berita mengatakan terdapat angkatan perang dari Madinah sedang menuju ke Syam, lalu Muawiyah mengutuskan angkatan perangnya dengan kekuatan 130,000 orang tentera.

Akhirnya kedua-dua angkatan perang ini bertemu di satu lembah yang bernama Lembah Siffin. Dan di sinilah terjadinya pertumpahan darah besar yang tercetus sesama umat Islam. Ramai dari kalangan sahabat Ridhuanullah ‘Alaihim Ajma‘in di mana di dalam dada mereka tersemat 30 Juz Kalam Ilahi gugur di dalam peperangan ini. Antara sahabat yang gugur di dalam perang ini yang diriwayatkan di dalam sejarah ialah az-Zubair, Talhah dan ‘Ammar Bin Yasir RA...


...........................................................................................................................


Sahabat-sahabat yang ana kasihi sekalian. Di dalam sebuah hadith, Rasulullah SAW pernah bersabda:
“Apabila pintu yang kukuh itu dirobohkan, akan bermulalah fitnah yang besar di alam Islam ini”.

Lalu Saidina Umar al-Khattab bertanya kepada Nabi SAW,
“Ya Rasulullah, siapakah pintu yang kukuh itu?”

Baginda SAW bersabda,
“Engkau”.

Sesungguhnya, terbukti kebenaran sabda Nabi SAW. Bermula dari pembunuhan Saidina Umar al-Khattab, pelbagai fitnah yang timbul, dan dalang yang berada di belakang fitnah ini adalah munafik, yang mengaku Islam tetapi sebenarnya berpura-pura masuk Islam dengan tujuan untuk merosakkan Islam.


......................................................................................................................


Sahabat-sahabat sekalian, ana berpesan kepada diri ana dan dan kalian semua. Jangan sesekali timbul di hati kita prasangka yang tidak baik terhadap para Sahabat Ridhuanullah ‘Alaihim Ajma‘in. Mereka merupakan golongan yang sangat hebat dalam memperjuangkan Islam. Jika tidak diatas usaha dan pengorbanan mereka, tidak mungkin kita dapat menikmati nikmat Islam dan Iman pada hari ini. Nabi SAW bersabda,
"Janganlah kalian sekali-kali mencerca sahabatku, jika seandainya ada diantara kalian menginfakkan emas sebesar gunung uhud, tidak akan mampu mencapai satu secupak yang mereka infakkan, bahkan tidak pula setengahnya.”
(Hadith Sahih Riwayat al-Bukharie)



Imam Al-Lalika`i Rahimahullah meriwayatkan di dalam as-Sunnah (no. 2359) bahwa Imam Abu Abdillah Ahmad bin Muhammad al-Hanbal Rahimahullah berkata,
“Jika kau melihat seorang berbicara buruk tentang Sahabat, maka ragukanlah keislamannya.”


Apabila kita menulusuri Peristiwa Perang Siffin, jangan sesekali timbul di benak kita mengatakan Muawiyah seorang sahabat yang jahat. Di sini ana kongsikan dua buah hadith untuk renungan kita bersama.


Daripada Ummu Haram binti Milhan, dia berkata:
“Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda,
“Tentera yang mengangotai Angkatan Laut Islam yang pertama, mereka semuanya WAJIB MASUK SYURGA.”

Lalu aku bertanya kepada Rasulullah,
“Ya Rasulullah, adakah saya berada di bersama dalam Angkatan Laut Islam yang pertama ini?”

Rasulullah SAW menjawab,
“Ya, kamu bersama di dalamnya”

Kemudian, Baginda SAW bersabda,
“Tentera yang mula-mula terlibat di dalam perang di Bandar Qaisar, mereka itu diampunkan dosanya oleh Allah SWT”

Kemudian aku bertanya kepada Rasullulah,
“Adakah saya terlibat di dalam pasukan perang ini ya Rasulullah?”

Rasulullah SAW menjawab,
“Tidak”
(Hadith Sahih Riwayat al-Bukharie)



Keterangan:
- Ummu Haram merupakan ibu saudara kepada Anas Bin Malik, khadam kepada Nabi SAW. Namanya tercatat di dalam sejarah sebagai wanita yang banyak berkorban di dalam perjuangan Islam.
- Semasa hadith ini dikeluarkan, tentera Islam hanya terdiri daripada tentera darat. Armada Laut Islam yang pertama dibentuk semasa pemerintahan Saidina Umar al-Khattab sebagai Khalifah, dimana angkatan ini belayar ke Cyprus untuk melebarkan empayar Islam ke sana. Ummu Haram ada bersama di dalam peperangan ini, dan panglima perang yang mengepalai Armada Laut Islam yang pertama ini adalah Muawiyah bin Abu Sufian RA. Selain itu, isterinya juga turut terlibat di dalam perang ini.

Di dalam sebuah hadith yang lain, Rasulullah SAW pernah mendoakan Muawiyah bin Abi Sufian,
“Ya Allah, ajarkan Muawiyah al-Kitab dan selamatkan dirinya dari siksa api neraka.”
( Hadith Riwayat Ahmad (IV/127) dan Ibnu Hibban (566))


Daripada hadith ini, menunjukkan bahawa Muawiyah merupakan sahabat yang telah dijanjikan syurga oleh Nabi SAW. Selain itu, Rasulullah juga telah memilih Muawiyah sebagai katibun wahyu. Hal ini membuktikan bahawa ternyata Muawiyah mempunyai kemuliaan dan keistimewaan. Jika tidak, mana mungkin Rasullullah SAW memilih beliau untuk menulis wahyu yang Allah turunkan kepada Baginda.

Sebagai kesimpulan, suka bagi ana untuk mengajak kita semua merujuk kepada apa yang dinyatakan oleh al-Hafizh Ibnu Katsiir Rahimahullah di dalam menilai kisah di sebalik Perang Siffin. Beliau berkata di dalam al-Ba’its al-Hatsits (hal. 182),
“Adapun perselisihan mereka selepas wafatnya Nabi SAW, yang di antara perselisihan tersebut, ada yang terjadi tanpa didasari oleh kesengajaan seperti peristiwa Jamal, ada diantaranya yang terjadi karena faktor IJTIHAD seperti peristiwa SIFFIN. Ijtihad itu BOLEH SALAH dan BOLEH BENAR. Namun, pelakunya dimaafkan jika ia salah, bahkan ia mendapat satu pahala. Adapun ijtihad yang benar, maka ia mendapat dua pahala.”

Allah SWT berfirman di dalam al-Qur’an,
“Dan orang-orang yang terdahulu yang mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) dari orang-orang "Muhajirin" dan "Ansar" dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah redha akan mereka dan mereka pula redha akan Dia, serta Dia menyediakan untuk mereka Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar.”
(Surah at-Taubah;100)



Waallahu a’lam.


Ibnu Zukefeli,
14 Ramdhan 1430
Medan Indonesia.

*Esok ana exam blok Genitourinary Sistem..Doakan ana yea sahabat-sahabat.. Semoga Allah permudahkan urusan menjawab ana dan sahabat-sahabat 07 yg lain.. Ameen..

Iklan

Iklan
Kami mengedarkan sarung kaki muslimat dengan pelbagai produk yang inovatif. Produk terbaru sekarang ini ialah sarung kaki wudhu. Pada saat ini, sarung kaki wudhu mendapat sambutan yang sangat luar biasa di pasaran Indonesia, Malaysia, Singapura dan Brunei. Selain itu kami juga menyediakan sarung kaki ibu jari. Sarung kaki ini memudahkan muslimat untuk memakai selipar . Untuk maklumat lanjut, sila klik gambar di atas.

Medan, Indonesia

Malaysia

Kun 'Aliman

Download Audio Kuliah

Renungan

Rasulullah SAW bersabda
"Dunia itu mencari dan dicari. Pencari Akhirat akan dicari dunia, sehingga di situ sempurnalah rezekinya. Sedangkan pencari dunia akan dicari Akhirat, sehingga maut datang mencengkam lehernya."

About Me

My photo
Alhamdulillah... segala puji hanya layak untuk Allah SWT, Tuhan sekalian alam.. Allah kurniakan ilham kepada ana untuk menulis di blog ni.. dan ana harap dengan blog ini, ana dapat mencari keredhaan Tuhan Ar-Rahman. ameen..

Asmaul Husna